De Muldersfluite

Een eeuwenoude traditie van de broodlevering

Imkervereniging “De Vooruitgang” is al bijna 30 jaar betrokken bij de eeuwenoude traditie van de broodlevering bij “de Muldersfluite” op Hemelvaartsdag.

De eeuwenoude traditie van de broodlevering stamt uit de periode rond 1555. In deze tijd werden de gezamelijke gronden rond Hengelo en Zelhem afgebakend door markeringen genaamd 'marken'. Deze gronden werden beheerd door coöperaties van landeigenaren welke 'markgenoten' of ook wel 'geërfden' werden genoemd. Ieder jaar rond Hemelvaartsdag brachten zowel de Hengelose als de Zelhemse geërfden een roggebrood naar de Dunsborg en de Zelhemse brink of markt. De broden werd onder toezicht gewogen en degene met het zwaarste brood kreeg twee flessen wijn. Het brood moest minimaal 22 pond wegen, maar sommigen wogen meer dan 100 pond. Het brood werd na de weging uitgedeeld aan de armen. ​

Naast het prachtige gebaar naar de armen was de broodlevering vooral ook een dagje uit, met spel, dans, muziek, eten en drinken. De broodlevering is later verplaatst naar “de oude Hengelse molen” aan de weg van Zelhem naar Hengelo. Het oude molenaarshuis kreeg later de naam “Muldersfluite” (fluite is een oude benaming van kermis), dus “Mulderskermis”.In de eerste helft van de negentiende eeuw werd besloten om de marken op te heffen, maar blijft de broodlevering bestaan onder leiding van de gemeentebesturen van Hengelo en Zelhem en inmiddels is de traditie ondergebracht bij 'Stichting Historische Broodweging Muldersfluite'. De broden worden tegenwoordig niet meer uitgedeeld aan de armen, maar per opbod verkocht waarbij de opbrengst naar een goed doel gaat.

Zoals de traditie ooit eeuwen geleden begonnen is er ook vandaag de dag naast het mooie gebaar naar een goed doel ook van alles te zien, te horen, te kopen en natuurlijk ook van alles te proeven, eten en drinken. Echt een middagje uit dus. Het streve van de organisatie is om de eeuwenoude “fluite/kermis” weer nieuw leven in te blazen. Uiteraard steunen we dit Achterhoekse gebruik graag en hopen we anderen enthousiast te maken voor het in stand te houden van deze traditie.

Onze bijenvereniging staat er ieder jaar vol enthousiasme om geinteresseerde te vertellen over onze bijen en bijenproducten. Ook is er een observatiekast aanwezig waar iedereen die eens een bijenvolk van dichtbij wil bekijken dit kan doen met daarbij uitleg van de aanwezige imkers. Bij ons kraampje worden ook bijenproducten aangeboden zoals honing zeepjes en kaarsen. Naast onze bijenvereniging staan de oudheidkundige verenigingen van Hengelo en Zelhem, het Zelhemse oratoriumkoor met tweedehands boeken, “de Olde Roop” uit Zelhem met midwinterhoorns en natuurlijk ontbreken de folkloristische boerendansers niet.

Niewschierig? Kom vooral eens genieten van deze prachtige traditie!

bron: www.oudhengelo.nl

Picture.jpg