BIJzondere bijenmarkt Bronckhorst
30 april 2022, 10:00-16:00 uur, Remigiuskerk, kerkstraat 42, Hengelo Gld

marktdames 2.JPG

Foto: Bieke, Marion en Feikje

Op 30 april 2022 organiseren de leden van Bijenvereniging De Vooruitgang uit Hengelo (gld) de eerste Bijzondere Bijenmarkt Bronckhorst. In en rond de Remigiuskerk in het Achterhoekse marktdorp Hengelo is zaterdag 30 april van 10.00 tot 16.00 uur alles volledig gewijd aan bijen en biodiversiteit.

image0 (28).jpeg

Biodiversiteit

Met de Bijzondere Bijenmarkt Bronckhorst organiseert De Vooruitgang een markt met aandacht voor de honingbij en de wilde bij. Er zijn producten te koop die gemaakt zijn van honing, was of pollen, materiaal voor imkers en insectenhotels. Alle bijen en insecten hebben belang bij biodiversiteit. Ook hierover is op de Bijzondere Bijenmarkt informatie te krijgen. De Wespenvriend, Sjoert Fleurke, heeft een kraam en verzorgt een lezing over wespen. De Bijenstichting uit Vorden heeft een kraam en verzorgt een lezing over Hommels. Bioloog Silvia Coolen verzorgt een lezing over wilde bijen in de Achterhoek. De Vlinderstichting is aanwezig, maar ook de Heilige Ambrosius (beschermheer van imkers) en Sint Franciskus (beschermheer van alle dieren) zijn dankzij de Heiligenbeeldenstichting aanwezig op de markt.

Bijles

Alle basisscholen in de gemeente Bronckhorst krijgen een gratis Bijles aangeboden. Imkers van de vereniging komen langs en leggen uit hoe zij imkeren, maar ook gaan zij in op het belang van biodiversiteit. Zonder voldoende bloeiende bloemen, planten en bomen kunnen wilde bijen en honingbijen en allerlei andere belangrijke insecten niet overleven. De deelnemende klassen mogen de mooiste bij, bloem of vlinder maken. Deze creaties komen in de etalages van de winkeliers in Hengelo te staan in de weken voorafgaand aan de markt.

Honing én bijdrage Ondernemersfonds

Dankzij een bijdrage van de stichting Ondernemersfonds Hengelo is het mogelijk om de markt te organiseren. Daarnaast verkoopt bijenvereniging De Vooruitgang jubileumhoning. De opbrengst van deze Lindehoning is voor de organisatie van de Bijzondere Bijenmarkt.

Meer kramen welkom

Er zijn nog plaatsen beschikbaar op de eerste Bijzondere Bijenmarkt Bronckhorst. Voorwaarde is dat de informatie of het product dat u aanbiedt te maken heeft met bijen, biodiversiteit en insectenleven in het algemeen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij onderstaande imkers

Marion Zielhorst mail: jachthoeve@gmail.com of telefoon 0610967045
Bieke Guntenaar mail: bidiguntenaar@gmail.com of telefoon 0634310261
Feikje Breimer mail: feikje.breimer@fastfoot.nl of telefoon 0629467463