Basiscursus imkeren

Onze vereniging organiseert regelmatig een NBV basiscursus imkeren.
Het totale cursusaanbod is te vinden op de website van de NBV

Basiscursus Bijenhouden 2022-2023 Bijenvereniging De Vooruitgang (Hengelo gld.)

Bijenvereniging De Vooruitgang (Hengelo gld.) is de lokale bijenvereniging van de NBV in de gemeente Bronckhorst. De vereniging organiseert de NBV Basiscursus Bijenhouden.

Cursus

De cursus bestaat uit een kennismaking les op een bijenstand met toelichting op bijenkasten en standplaatsen, gevolgd door 5 theorielessen en 10 praktijklessen. Er worden 3 theorielessen in de herfst/winter 2022/2023 gegeven en nog 2 theorielessen na de zomer van 2023. Daarna volgt een schriftelijke examen, de cursus wordt afgesloten met een diploma-uitreiking. In 2024 is er nog een opfris/terugkom avond.

Het uitgangspunt is dat er 15 deelnemers voor de cursus zijn. Er is 1 docent, praktijkbegeleiders, en 5oefenvolken. In de praktijklessen wordt in groepjes van 3 cursisten gewerkt. Er geldt een aanwezigheidsplicht voor de lessen. Bij uitzondering kan men een enkele keer afwezig zijn.

Kosten en benodigde materialen

De kosten voor de basiscursus bedragen € 225,- per persoon. In de kosten voor de basiscursus is het lidmaatschap van de NBV voor 2023 inbegrepen. Onder meer ontvang je 6maal het tijdschrift Bijenhouden van de NBV. De inschrijving voor de Basiscursus verloopt via de website van de NBV. De inschrijving is definitief als decursuskosten betaald en ontvangen zijn.

Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van het lesmateriaal (theorie- en praktijkmap) van de NBV. De kosten hiervoor zijn niet inbegrepen in de cursusprijs en bedragen 29,75 euro inclusief opbergmap. De cursisten dienen dit boek aan te schaffen (via www.bijenhuis.nl, of eventueel via de vereniging). Voor de theorielessen is daarnaast een uitgebreide Powerpoint presentatie (PDF) beschikbaar met veel fotomateriaal. Voor de praktijklessen zijn een beschermende bijensluier en een kastbeitel verplicht.

Het streven is om deelnemers die dat willen zoveel als mogelijk van een eerste bijenvolkje te voorzien op de praktijk locatie. Je moet dan wel zelf zorgen voor een bijenkast, raampjes met kunst-raat, een voerbakje en een beroker. Tijdens de cursus zal dat verder worden toegelicht. Na afloop van de praktijklessen kun je het bijenvolkje dan mee nemen naar je eigen locatie. Alle benodigde imkermaterialen zijn eventueel te koop via het bijendepot.

Inschrijving

Cursusdagen (onder voorbehoud)

De kennismaking is op zaterdag 24 september om 10.30 bij Kasteel Hackfort in Vorden.

De theorielessen zijn op woensdagavond 19.30 tot 21.45 uur op 7 december 2022, 11 januari 2023, 15 februari 2023, 13 september 2023 en 27 september 2023. De locatie voor de theorielessen is nog niet bekend.

De praktijklessen zijn op zaterdagochtend om 10.00-12.00 of zaterdagmiddag 13.30-15.30 uur : 11 Maart 2023
(ochtend), 25 maart 2023 (ochtend), 8 april 2023 (middag), 22 april (middag), 13 mei (ochtend), 26 mei (vrijdagavond 18.00 uur), 17 juni (ochtend), 1 juli (ochtend), 29 juli 2023 (ochtend), en 12 augustus 2023 (ochtend). De praktijk locatie is waarschijnlijk in Keijenborg.

Het schriftelijk examen is op woensdag 19.30 uur op 11 oktober 2023. Er is de diploma-uitreiking in het najaar
van 2023, en de opfrisavond in maart 2024.

Vragen? Mail onze vereniging